søndag den 7. september 2014

Fødselsdag forude...

Om godt en uge bliver mindstemand 4 år(!?!). Jeg har længe tænkt over hvilken tradition, der skulle afløse det fødselsdagstog der har stået på bordet de sidste mange år - det er lidt som om begge drenge er vokset fra klodser, som toget mest af alt mindede om (og så er det også begyndt at falde fra hinanden).

På formland fik jeg svaret. Jeg var så heldig at komme forbi Friisenborgs stand. Måske du ikke lige har hørt om Friisenborg før, men mon ikke du kender et af de produkter der startede det hele - nemlig de fine (barsels) storke i træ, eller måske barnets ellers barnebarnets bog?

Ved Friisenborgs stand pyntede de fineste fødselsdagstog, som nok mere er fødselsdagspynt frem for et tog, idet hver vogn er en lille dekoration i sig selv.

To af dem findes allerede i butikkerne nu - et fødselsdagstog med garder både i pige- og i drengeudgave:


Dekorationerne eller vognene er forbundet af en lille aftagelig kæde - som kan udbygges med endnu en vogn/dekoration når fødselsdagsbarnet fylder 10 år - nemlig en sød løve:


Jacob var med til at pakke det fine tog ud - og har siden omtalt det som "mit tog". Han mente at vi bare lige for en god ordens skyld skulle tjekke om nu også "toget" virkede inden selve dagen ;o)


Det gjorde det heldigvis - og endelig er jeg fri for at tilpasse med sølvpapir/alufolio for at få lysene til at stå selv ;o)



Jeg kan godt forstå at han er stolt af "sit" nye fødselsdagstog - men indtil fødselsdagen har jeg fået lov at bruge det som pynt:



Uden kæden synes jeg faktisk godt det kan pynte på hylden imellem fødselsdagene - det vil da næsten være synd at gemme det væk.

Er vild med det håndværk, der ligger bag dekorationerne og den kvalitet hele sættet udstråler. Havde det eksisteret da Mads blev døbt havde det helt sikkert været en af favorit barnedåbs gaverne eller ønskerne.

Jeg glæder mig allerede til december, hvor toget med hundeslæden og H.C. Andersen skulle være i handlen.

Særligt H.C. Andersen toget synes jeg emmer af minder og ville fint kunne pynte til voksen-fødselsdage også - mon også Friisenborg har tænkt det? I hvert fald er det født med plads til to tal.




Jeg kendte ikke Pernille fra Friisenborg inden mit besøg på Formland, men hun var sød at hjælpe mig med mere information om togene og hvordan jeg kunne få fat i dem, da jeg hjemvendt ikke kunne glemme dem - derfor deler jeg nu min begejstring for de fine tog med jer :o)

12 kommentarer:

  1. Pia, hvor ER de bare skønne.
    Jeg er vild med begge. Og spekulerede da på om ikke man skulle have sit eget voksentog;-)
    Kh Jonna og på forhånd tillykke med sønnike:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, voksentog må da til...er i hvert fald ret vild med H.C.Andersen-toget :o)

      Slet
  2. Hvor er det nye H C Andersens tog fedt! Vi har også garder toget, jeg fandt det hos lille-Per-seng og er lige så vild med det som dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke? Det må blive Mads' eller mit nye tog ;o)

      Slet
  3. Super tradition med fødselsdagstog.
    Vi har også den tradition og den kører nu på 10. år.

    Toget er fra Krea (findes vist ikke mere) med de kendte figurer fra Bamse, Anna, Lotte mm.

    Dog da pigerne blev større var det ikke så cool med de motiver.

    Nu har jeg sat fedt papir på togene og sat et lille billede på fra hvert år.

    Vildt hyggeligt at følge hvordan ungerne ændrer sig.

    Jeg har købt to togsæt mere, så der er vogne nok, til mange fødselsdage.

    Jeg vil nu lave et tog til hver af mine piger, så når de engang flytter hjemmefra kan få hver deres fødseldagstog med.

    Pigerne elsker at kigge på billederne ved hver fødselsdag, super tradition ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God idé - det må du lige vise på din blog også ;o)

      Slet
  4. Hvor er det et fint tog! Og sikke en god ide med at lade det pynte på hylden imellem fødselsdagene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så fint - så synes det var synd at lægge det i skuffen ;o)

      Slet
  5. Virkelig fint tog.

    Kh. Linette

    SvarSlet
  6. Dejligt med et tog hvor lysene passer i hullerne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg også - det vi havde før skulle have hjælp sølvpapir :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...