torsdag den 5. marts 2015

Skjulte talenter eller sjovt tidsfordriv?

Som jeg skrev tidligere har jeg fået en ny krea-hobby (ikke at jeg egentlig manglede en mere... ;o)).

Jeg har ikke et øjeblik fortrudt at jeg meldte mig til AOF's aftenhold. Produktionerne er indimellem af tvivlsom karakter, i hvert fald at dømme efter mandens ansigtsudtryk, som ofte udtrykker "seriøst...skal den stå der" samtidig med at han smiler og forsøger at fremstamme "den er da meget fin"...stakkels mand ;o).

Tror indimellem vi er ekstreme på hvert vort felt..Jeg kan ikke sidde stille uden at gå i gang med et kreaprojekt - og han sidder aldrig stille, da han er drømmer om at gennemføre en Ironman.
I hvert fald har vi efterhånden lært at leve med hinandens "særheder" og give muligheder for at dyrke dem ;o)

Normalt besidder jeg ikke den store tålmodighed, men med keramik er det en nødvendighed. Det tager nemlig tid, når man kun er afsted en gang om ugen. Heldigvis begynder jeg nu så småt at få færdige ting med hjem.

Jeg har bl.a. lavet en krukke. Glasuren kiksede lidt, da den vist ikke er beregnet til de grader ovnen har. Derfor løb den og blev tynd foroven - men tænker at strukturen/mønsteret gør at det er til at leve med.


Et forsøg med koboltoxid og porcelænler blev til lidt påskepynt (som der helt sikkert skal laves mere af)



En "kogle"-vase i stentøj er også kommet med hjem - den giver associationer til 70'erne med den lyse (mintgrønne) glasur ovenpå den mørke ler
 

Endnu en stentøjs vase - dog med grøn glasur er det også blevet til


En ny favorit kop har også set dagens lys...


Selvom det kun er godt en måned siden jeg startede, kan jeg mærke at jeg allerede er begyndt at finde min ler-stil. Jeg kan bedst lige det lidt "rå" og ikke for "fint".

Vi har været igennem forskellige teknikker bl.a. pølse- og pladeteknikker og i går prøvede jeg at dreje for første gang. Det var sjovt og det lykkes endda at få en skål ud af det. Men jeg må indrømme, at jeg bedre kan lige at bygge op langsomt, så udtrykket kommer hen ad vejen.

Jeg har lige meldt mig til 10 gange uden lærer på værkstedet - glæder mig allerede til at lege videre. Det er ren terapi og det bedste af det hele er, at man altid kan starte forfra hvis ikke det lykkes i først forsøg. Havde jeg en kælder eller garage var jeg begyndt at spare sammen til mit eget keramikværksted ;o)

14 kommentarer:

  1. Sikke nogle skønne ting du har fået lavet. Jeg har et par små skåle som min mor lavede på aftenskole.. hun nåede kun at gå der få gange Inden hun blev syg.. Jeg har selv overvejet at prøve den slags en dag... Når jeg synes at tiden er til det..

    De æg er super flotte og elegante

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med ting med gode minder. Jeg håber du en dag får mulighed for at gå i hendes fodspor, det kan anbefales ;o). Tak

      Slet
  2. Du er bare dygtig til ALT hvad du giver dig i kast med søde. Wauw det er smukke ting. Jeg er vild med det rå look og liiidt retro :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ligesom dig søde Libbie ;o). Ja, de er liiiidt retro - tror det er derfor Troels ikke er lige vild med det hele, men så er det jo heldigt at han ikke altid opdager når det kommer nyt nips ind...eller møbler for den sags skyld. Det tog ham over et døgn at opdage en ekstra barstol og havde jeg gemt kvitteringen havde han sikkert ikke set den endnu...MÆND! ;o)

      Slet
  3. Hold da nu op nogle fede ting du laver. Jeg er også helt klar til det lidt mere rå, end det fine, men dine små æg er nu også fantastiske. Hvor søren har du været heldig at komme i gang med det? Jeg kunne også vildt godt tænke mig at prøve kræfter med den slags. Jeg vil gerne følge med i dit arbejde, så husk at putte billeder på løbende ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak - ja, æggene blev også helt godt er dog igang med nogle i andre lertyper og andet glasur, dem glæder jeg mig til at se hvordan ender. Jeg går på aftenskole via AOF og har lige meldt mig til åben værksted samme sted. Der skal nok komme lidt løbende, men desværre er det lidt længe undervejs da det skal brændes af flere omgange ;o)

      Slet
  4. Det er SÅ fedt at udforske nye områder :-) Og sikke nogle fine ting du kommer hjem med. Jeg er personligt helt vild med keramik krus som er lidt skæve og helt sine egne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - lige præcis kruset er manden absolut ikke vild med - så jeg må igang med et der er mere lige til ham ;o)) Jeg elsker dog at sidde med det skæve krus som egentlig bare var en glasurprøve ;o)

      Slet
  5. Wauw Pia, de æg er lige mig. Virkelig fine og enkle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lena - tænkte det nok var din smag ;o)

      Slet
  6. Ej, hvor hyggeligt - det er sikkert skægt :D

    - Anne

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...